אמנות בעצמאות

מנהל התרבות בחברת כיוונים במימון החברה הכלכלית לפיתוח באר שבע, חברת יעדים ועיריית באר שבע חברו יחדיו לפרויקט אמנות רחוב ברחוב העצמאות בבאר שבע.

ציר הקיר הענק הזה שמולכם אורכו כ 3 מטרים ורוחבו כ 56 מטרים.

הציור משתרע מגן אלנבי בצידו המזרחי ועד קצה גבול מוזאון האיסלאם ועמי המזרח (הנמצא ממול) בצד המערבי.

הציור ממוקם על החומה המקיפה את מפקדת פיקוד הדרום בלב העיר העתיקה והקסומה באר שבע

הציור נמצא מול מתחם המוזאונים ובו מוזאון הנגב לאמנות ומוזאון האיסלאם ועמי המזרח ( שתסיימו את הסיור….תבואו לראות את התערוכה החדשה!)

 

אז איך עשינו את זה?

 

האמנים והיצירות הגדולות

סלבדור דאלי 1904– 1989

היה צייר סוריאליסטי ספרדי-קטלאני, מחשובי האמנים במאה ה-20.
ביצירותיו הבלתי שגרתיות של דאלי, בולט צירוף של תמונות חלום ביזאריות ומלאות דמיון, המושפעות מאמני הרנסאנס הגדולים כמו גם מתורתו של זיגמונד פרויד. יצירתו השתלבה באופיו האקסצנטרי והתיאטרלי והשפיעה רבות על אמנות המאה העשרים והמאה העשרים ואחת בציור, בפיסול, במוזיקה, בצילום ובקולנוע.

 

 

 

 

פבלו פיקאסו 1973-1881

פבלו רואיס אי פיקאסו אחד מהאמנים המהפכניים בתולדות האמנות וללא ספק אחד מנותני הטון המרכזיים של האמנית במאה ה-20 .פיקאסו היה ילד פלא שהפך לאמן מרתק ונערץ. הוא לא הפסיק לחקור את האפשרויות
האמנותיות שלו, ניסה וניסח חוקים חדשים ובעיקר עשה מהפכות באופן יצירתו. היו לו תקופות שונות ביצירתו ובכל תקופה הוא צייר בסגנון שונה מהאחרות. בין התקופות ביצירתו: התקופה הכחולה, הוורודה, הקוביזם הפיסולי, הקוביזם האנליטי ועוד. בין לבין הוא כנראה האמן הפורה בהיסטוריה, עם הערכות של מומחים שבחייו הוא יצר כ-50 אלף עבודות אמנות. יצירותיו של פיקאסו מוצגות במוזיאונים רבים ברחבי תבל. שלושה מוזיאונים המוקדשים רק ליצירותיו הם מוזיאון פיקאסו בפריז, מוזיאון פיקאסו בברצלונה ומוזיאון פיקאסו באנטיב. ציוריו הם מהיקרים ביותר בעולם ושווים נאמד במיליוני ועשרות מיליוני דולרים ליצירה. פבלו פיקאסו היה אמן מהפכן, פורץ דרך ומייסד זרם הקוביזם באמנות המודרנית ומי שרבים מחשיבים כאמן החשוב ביותר באמנות המודרנית של המאה ה-20.
גֶרְנִיקָה (Guernica) היא אחת מיצירות האמנות המפורסמות של פבלו פיקאסו, שצוירה בשנת 1937 .התמונה צוירה כתגובה להפצצת העיירה הבאסקית גרניקה ב-26 באפריל 1937 ,בזמן מלחמת האזרחים בספרד, על ידי הנאצים, הפצצה שגבתה כ-600,1 הרוגים ועוד אלפי פצועים. הציור הוצג בפתח ביתנה של ספרד הרפובליקאית בתערוכה העולמית של פריז (1937.) כיום, גרניקה היא אחד מסמלי ההרס והאובדן של המלחמה כולה. הציור מוצג במוזיאון ריינה סופיה.

 

 

ג’ורג’יה אוקיף 1986-1887

ציירת אמריקאית ,נולדה בוויסקונסין והחלה להתפרסם כאמנית בניו יורק בשנת 1916 .בין יצירותיה ציורים בפורמט גדול של פרחים מוגדלים, המוצגים מקרוב כאילו הם נראים מבעד לזכוכית מגדלת, רבות מיצירותיה מפורשות כמציגות סמלים יוניים, כלומר ייצוגים של איבר המין הנקבי. ב-1975 העניק לה נשיא ארצות הברית ג’רלד פורד את מדליית החירות הנשיאותית, ב-1985 העניק לה הנשיא רייגן את המדליה הלאומית לאמנות, וב-1993 נבחרה להיכל התהילה הלאומי לנשים.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

פרידה קאלו 1907 -1954

ציירת מקסיקנית שהתפרסמה בזכות ציורי הדיוקנאות העצמיים שלה. בראשית דרכה כציירת נחשבה פרידה לאמנית שולית העומדת בצילו של בעלה הנודע. היא נהגה להציג את עצמה כאמנית נאיבית. אישיותה המורכבת המסתורית ורבת העוצמה בשילוב עם סיפור חייה הטרגי הפכו אותה לאמנית בעלת שם עולמי. דעותיה הפמניסטיות גרמו לה לצייר עצמה עם גבות מחוברות ושפם כדי להבליט את היופי שבאי השלמות.

 

 

 

 

מאוריץ קורנליס אשר 1972-1898

היה אמן הולנדי מזרם הסוריאליזם שהתפרסם בעבודות הגרפיקה שיצר. השתמש בטכניקה של חיתוכי עץ, הדפסי אבן ותחריטי עץ. אֶשֶר לא היה סוריאליסט מובהק, אם כי ליצירותיו יש לרוב הקשר סוריאליסטי.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

יאיוי קוסמה 1929

אמנית עכשווית שעיקר יצירותיה במדיום של פיסול ואינסטליישן . פעילה גם בציור, פרפורמנס ואופנה. עבודתה מתבססת על חשיבה קונספטואלית ומשתמשת באטריביוטים של פמיניזם, מינימליזם, סוריאליזם ופופ ארט. קוסמה נולדה ולמדה ביפן, הושפעה רבות מהאימפרסיוניזם האבסטרקטי האמריקאי. בשנת 1958 עברה לגור ולפעול בניויורק והיתה חלק מאמני האוונגרד בעיר. נחשבת לאחת מגדולי אמני הפופ בעולם, מציגה במוזיאונים שונים בעולם והוכרה כאומנית החיה החשובה ביותר שמקורה ביפן .

 

 

 

 

שירין נשאט (נולדה ב 1957)

אמנית אירנית ה מתגוררת בניו יורק בעלת מוניטין בינלאומי. התפרסמה בעיקר עם עבודות האמנות שלה בתחום הצילום , הוידאו ארט והקולנוע.
לאחר עזיבתה את אירן בגיל 17 חזרה לביקור בשנת 1990 ונדהמה מהשינוי התרבותי העמוק שחל במדינה, ממדינה חילונית ליברלית למדינה מוסלמית אדוקה ונוקשה. נושאי עבודתה המרכזיים הם ה ניגודים בין יופי למיליטנטיות, בין רוך לקושי, והמציאות הסבוכה המורכבת מפוליטיקה, אלימות, דת והאופן בו נשים משתלבות בתוכה . שירין נשאט הפכה לאחת האמניות הבולטות והמוערכות בשדה האמנות העכשווית.

 

 

 

מנשה קדישמן 2015-1932

מנשה קדישמן צייר ופסל ישראלי. נולד בתל אביב,גדל והפך להיות אחד מהאמנים החשובים והנמכרים ביותר באמנות הישראלית. בעברו היה רועה צאן, דבר שהשפיע מאד על יצירתו. זו גם הסיבה שעיקר ציוריו עוסקים בכבשים, שהפכו לסימן ההיכר שלו. החל משנות ה -70 הקדיש יותר ויותר מזמנו לציור. מנשה קדישמן זכה לפרסים רבים ומגוונים בארץ ובעולם, ובין השאר זכה בפרס ישראל בשנת 1995 בתחום הפיסול. פסלים רבים שלו מוצבים במקומות בולטים בארץ, וביניהם ברחבת הכניסה למוזיאון תל אביב, ברחבת הכניסה למוזיאון ישראל בירושלים, באוניברסיטת תל אביב ועוד. בפסליו נהג להשתמש בעיקר בברזל כדי ליצור אמנות סביבתית . בשנת 1995נבחר לחתן פרס ישראל בתחום הפיסול.

 

 

© Michael Fischer, 1976; Courtesy of National Museum of American Art, Smithsonian Institution, Washington, DCאלמה תומס 1978-1891

אלמה וודסי תומאס (Alma Woodsey Thomas) הייתה ציירת ומחנכת אמנות אקספרסיוניסטית אפרו-אמריקאית, הידועה בעיקר בזכות ציוריה המופשטים הצבעוניים. היא חיה ועבדה בעיקר בוושינגטון, די.סי. לתומאס נותרה השפעה על צעירים ומבוגרים כאחד, והיותה אבן פינה לאמנויות היפות באוניברסיטת הווארד, שם החלה קריירת אמנית מצליחה בהמשך חייה, ועשתה צעדים גדולים כאמנית אפרו-אמריקאית בתקופות של ההפרדה. תומאס האמינה כי היצירתיות צריכה להיות בלתי תלויה במין או בגזע, אלא עם דגש על יופי.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

וינסנט ואן גוך 1890-1853

וואן גוך נחשב לאחד מגדולי הציירים בהיסטוריה של התרבות המערבית ואחד המשפיעים ביותר, משוייך לזרם הפוסט אימפרסיוניסטי. יצירותיו מתחלקות בעיקר לשתי תקופות – התקופה שבה פעל בהולנד וצייר תמונות קודרות, והתקופה שבה פעל בדרום צרפת וצייר תמונות עתירות אור, בצבעים בהירים. את רוב יצירותיו רשם וצייר במהלך עשר השנים שקדמו להתאבדותו אחרי שחלה במחלת נפש. רק אחרי מותו זכו יצירותיו להכרה וכאחת עשרה שנים לאחר שנפטר הוצגו ציוריו בתערוכה בפריז.
ליל כוכבים (בהולנדית: sterrennacht De) הוא ציור שמן משנת 1889 .הציור, המוצג כיום במוזיאון לאמנות מודרנית שבניו יורק, הוא אחד הציורים הנודעים ביותר של ואן גוך, וזכה להתייחסויות רבות בתרבות המערבית.

 

 

 

 

 

קצת על האמנים שציירו את יצירת המופת:

האמן המוביל הוא אבי טל.

אבי טל – תוצרת סורוקה 86′.
ידוע בשם SPINE B7.

בתחילת דרכו האמנותית הוא נתפס על ידי המשטרה כשהוא מצייר בשטח ציבורי.
כתוצאה מכך הוא ביצע שירות לציבור בתיכון ע”ש “רבין” בבאר שבע, שם קיבל יד חופשית לצייר על כל קירות בית הספר.

בשנים 2009~2012 התגורר אבי בהולנד, דבר שהשפיע רבות על התפיסה שלו לגבי אמנות, הוא למד באוניברסיטה לאומנויות והתפתח אומנותית ומקצועית.

בשנת 2014 החל בשיתוף פעולה עם מפעלים בנאות חובב, שם קישט ביצירותיו מתקני תעשייה ותשתית בגדלים שונים של עד 900 מטרים רבועים לבדו.

עיקר יצירותיו הן מעין שילוב של סגנון הרחוב והגרפיטי הקלאסי תוך חיבור לסגנונות ריאליסטיים ואמנות עכשווית, כאשר ההתמחות שלו היא ציורים גדולים.

___

נתן סיגל אטאבייב (סברס) בן 25,
יליד באר שבע , אומן קעקועים מוכר באיזור הדרום והמרכז.

מתעסק עם קליגרפיה וכתיבה(קָלִיגְרָפְיָה, היא אמנות הכתיבה הקישוטית. היא נעשית באמצעות עט או מכחול ייעודי)
פורטרטים והריאליזם, ציורי קיר, קאנווסים, עץ .

 

 

 

 

 

 

תפריט נגישות